Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA OCZYSZCZAJĄCA JELITA GRUBEGO

28
LIS

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, jelita, trawienie, odżywianie, zdrowie, układ trawienny dieta, jelita, trawienie, odżywianie, zdrowie, układ trawienny

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że zdrowa okrężnica jest podstawą do utrzymania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Kiedy pokarm dostaje się do organizmu, trawi się  go głównie w jelicie cienkim. Następnie żywność przenosi się do jelita grubego. Okrężnica oddziela wodę, a bakterie w jelicie grubym pomagają rozłożyć pokarm, aby przygotować go do opuszczenia ciała. Poniższa lista konkretnych produktów spożywczych pomoże odżywić i ochronić jelito grube oraz sprawi, że Twój układ pokarmowy będzie działał sprawnie. 

 

Jeśli pojawiają się zaparcia, infekcje pęcherza i nerek, nieświeży oddech, nadmierna potliwość całego ciała, skurcze brzucha lub grzyb paznokci lub stóp, może to oznaczać jedno: Twoje jelito grube może wymagać oczyszczenia. 

 

Niektórzy specjaliści mówią, że choroba zaczyna się w jelicie grubym. Oczyszczona i zdrowa okrężnica skutecznie eliminuje toksyny. Zatkana i niezdrowa okrężnica umożliwia toksynom powrót do wątroby i krwi co w efekcie końcowym zanieczyszcza cały organizm. Jeśli jelita pracują zbyt wolno, bakterie i grzyby rozmnażają się, a toksyny są ponownie wchłaniane przez nasz organizm. Zdrowa okrężnica eliminuje odpady w czasie sześciu do osiemnastu godzin po każdym posiłki, co oznacza średnio dwa wypróżnienia dziennie. 

 

Jedzenie odpowiedniej żywności może oczyścić okrężnicę i wiąże się z wieloma zaletami dla pracy jelita grubego.  Na jakie produkty należy zwracać szczególną uwagę?

 

Błonnik

Diety oparte na roślinach zawierające duże ilości warzyw, owoców, fasoli, nasion, orzechów i produktów pełnoziarnistych mają wysoką zawartość błonnika, który jest niezbędnym składnikiem zdrowej żywności. Dieta wysokobłonnikowa wspomaga prawidłową pracę przewodu pokarmowego. Błonnik stymuluje perystaltykę jelit oraz utrzymuje odpowiedni poziom wilgoci w okrężnicy. Naukowcy uważają, że odpowiedni poziom zdrowej flory jelitowej może również uchronić przed zachorowaniem na raka jelita grubego. 

Siemię lniane oraz owies znajdują się na szczycie listy produktów zawierających sporą ilość błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego. Inne pokarmy bogate w błonnik to fasola, groch, ryż, jabłka, brązowy ryż, kapusta, buraki, marchew, brukselka, kalafior. 

 

Zielona żywność

Wysoka zawartość chlorofilu w zielonej żywności czyni ją idealną do oczyszczania jelita grubego. Oprócz detoksykacji, chlorofil łagodzi i leczy uszkodzoną tkankę w przewodzie pokarmowym. Pomaga organizmowi zachować równowagę – z tego powodu chlorofil określa się mianem „wewnętrznego dezodorantu”. Chlorofil znajduje się między innymi w algach. 

 

Fermentowane produkty

Dieta bogata w węglowodany i niską zawartość błonnika zmniejsza ilość przyjaznych bakterii w jelitach, zaburzając tym równowagę ekosystemu jelitowego. Jogurt, kefir, kiszonki i inne produkty fermentowane mogą uzupełnić w organizmie przyjazne bakterie, które syntetyzują witaminy z resztek pożywienia, rozkładają toksyny, zapobiegają kolonizacji mikroorganizmów chorobotwórczych, stymulują układ odpornościowy. 

 

Woda

Większość ludzi zapomina o regularnym piciu wody. Woda jest uniwersalnym rozpuszczalnikiem, a  jej niewystarczająca ilość powoduje zaparcia i toksyczność jelit oraz nerek. Warto pamiętać, że aktywność fizyczna, gorący klimat oraz konsumpcja mięsa i słonych potraw zwiększają zapotrzebowanie na wodę. 

 

< powrót do listy artykułów