Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA DLA NEREK

8
GRU

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, nerki, wątroba, jedzenia, zdrowie, lekarz dieta, nerki, wątroba, jedzenia, zdrowie, lekarz

Na naszym blogu pojawiły się artykuły na temat prawidłowej diety dla żołądka, wątroby, serca czy jelita grubego. Dzisiaj zajmiemy się nerkami, a dokładniej dietą, która może mieć wpływ na ich prawidłową pracę i uchronić przed niewydolnością.

 

Odpowiednia dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, w tym na prawidłową pracę nerek. W ramach zdrowego trybu życia istotne jest, aby ograniczyć przede wszystkim spożycie soli, cukru i tłuszczu ( pomijając zdrowe tłuszcze takie jak np. oliwa z oliwek lub olej rzepakowy).  Dlaczego dieta jest tak bardzo ważna? Nieodpowiednia żywność może obciążyć nerki i spowodować, że będą one mniej skuteczne w usuwaniu niechcianych płynów czy utrzymaniu prawidłowego poziomu składników odżywczych. Przypominamy, że unikanie nadmiaru soli jest pomocne przy kontrolowaniu i ochronie przed innymi chorobami takimi jak np. cukrzyca czy wysokie ciśnienie krwi, które mają wpływ na prawidłową pracę nerek, a w przypadku niewydolności mogą pogorszyć chorobę. 

 

Bardzo ważne jest, aby zmianę nawyków żywieniowych opracował lekarz. Dlaczego? Istotne jest, aby zachować odpowiednią ilość kalorii i zapotrzebowania na witaminy oraz minerały. W przypadku chorób nerek zwraca się szczególną uwagę na kontrolowanie nie tylko odpowiedniej ilości sodu, ale również białka. Jakie są sprawdzone sposoby na ograniczanie soli w diecie? Na pewno dobrym krokiem będzie ograniczenie jedzenia żywności przetworzonej. W trakcie przygotowywania posiłków warto sięgać po zioła i przyprawy, które sprawią, że jedzenie nie będzie jałowe, tylko aromatyczne i zdrowe. 

 

Które jeszcze produkty są przyjazne dla nerek? Na pewno wszystkie te, które zawierają cenne przeciwutleniacze. Skutecznie neutralizują wolne rodniki i chronią organizm, dlatego w swojej codziennej diecie warto sięgać po:

 

czerwoną paprykę – jest idealna dla nerek ze względu na niską zawartość potasu. Jest doskonałym źródłem wit. C oraz A, a także B6, kwasu foliowego i błonnika. Ponadto papryka chroni przed zachorowaniem na niektóre rodzaje nowotworów. 

 

kalafiora -  jest bogaty w witaminę C, kwas foliowy oraz błonnik. Dodatkowo zawiera związki, które pomagają zneutralizować wątrobę i usunąć związki toksyczne, które odpowiadają za uszkodzenia błon komórkowych. 

 

czosnek – znany jest z właściwości obniżających stany zapalne co będzie bardzo korzystne dla prawidłowej pracy nerek. 

 

cebula – jest bardzo bogata w cenne flawonoidy, które chronią przed chorobami serca. Dodatkowo ma niską zawartość potasu i jest dobrym źródłem chromu, który jest bardzo pomocny w metabolizmie węglowodanów, tłuszczu i białek. 

 

jabłka – dzięki wysokiej zawartość błonnika oraz związków przeciwzapalnych wpływają korzystnie nie tylko na prawidłowe funkcjonowanie nerek, ale również stabilizują poziom cholesterolu, zapobiegają zaparciom i wzmacniają układ sercowo – naczyniowy. 

 

ryby – są niezastąpione w codziennej diecie, ponieważ zawierają kwasy omega -3, które znane są ze swoich działań przeciwzapalnych, skutecznej regulacji cholesterolu, a także chronią przed chorobami serca. Dla utrzymania zdrowego organizmu zaleca się spożywanie ryb przynajmniej dwa razy w tygodniu. 

< powrót do listy artykułów