Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

ZDROWE ŚWIĘTA

20
GRU

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław święta, żołądek, trawienie, układ pokarmowy święta, żołądek, trawienie, układ pokarmowy

Boże Narodzenie zbliża się wielkimi krokami. Jest to wyjątkowy czas spędzony w gronie najbliższych osób, to także czas odpoczynku, relaksu i … problemów z trawieniem! Jak temu zaradzić? Czy świąteczne jedzenie musi wiązać się z obciążonym układem trawiennym? Mamy dla Was kilka kilka porad, dzięki którym lekko spędzicie święta.

ŚNIADANIE

Większość Polaków na co dzień unika spożywania śniadania, natomiast w czasie świąt większość z nas objada się od samego rana. Jeśli chcesz uniknąć problemów z trawieniem, na śniadanie zamiast sałatki z majonezem, zjedz coś lekkiego. Mogą to być owoce, płatki owsiane, jogurt naturalny, pieczywo pełnoziarniste, jajko, pomidory z bazylią etc.

Wybór tych produktów sprawi, że poczujesz się lekko i nie obciążysz układu pokarmowego. 

OBIAD / KOLACJA

Dużym plusem świątecznego menu jest obecność ryb. Ważne jest, aby nie były one smażone na tłuszczu, dlatego przygotuj ryby metodą gotowania na parze. Dla zdrowego układu trawiennego przygotowując posiłki sięgaj po drogocenne przyprawy i zioła. Tak naprawdę to one nadają smak wielu daniom i dodatkowo wpływają korzystnie na układ pokarmowy. 

Na świątecznym stole nie może zabraknąć sałatek – tylko niestety te tradycyjne zawierają sporą ilość majonezu, który jest ciężkostrawny i kaloryczny. Zamień ten składniki na jogurt naturalny. Dzięki niemu sałatki będą lekkie i smaczne. Sprawdzonym i zdrowym dodatkiem do sałatek będą również ziarna takie jak np. pestki dyni, słonecznika czy migdały. 

Polskie menu świąteczne to także dania mięsne. Podobnie jak w przypadku ryb, unikaj mięs smażonych. Mięso przygotowane w ziołowej marynacie i pieczone w piekarniku lub duszone jest również smaczne i co najważniejsze – nie obciąża żołądka.

W czasie świątecznej uczty nie możesz zapomnieć o jedzeniu warzyw i owoców, które są doskonałym źródłem błonnika i odgrywają kluczową rolę dla utrzymania zdrowego układu trawiennego. 

NAPOJE 

Kolejną tradycją jest kompot z suszu, który na naszych stołach - niestety bardzo często jest dosładzany. Dla poprawienia smaku i trawienia zawsze możesz dodać odrobinę cynamonu lub kilka sztuk goździków. 

W czasie świąt powinieneś unikać picia słodkich, gazowanych napoi, zamiast nich sięgnij po domowe wody smakowe (np. z dodatkiem cytrusów).  

DESERY

W tej kwestii istotne jest, abyś unikał ciężkostrawnych ciast z masami. Tradycyjne świąteczne ciasta możesz zawsze przygotować w lżejszych wersjach. Śmietanę zamień na jogurt,  w makowcu ogranicz bakalie i ilość miodu. 

KALORYCZNOŚĆ POTRAW:

Na koniec przypominamy, ile kalorii mają niektóre świąteczne potrawy:

 barszcz czerwony czysty 200 g 45 kcal

 śledź w śmietanie 1 szt. 42 kcal

 krokiety z kapustą 2 szt. 110 kcal

 karp smażony ok. 287 kcal 

 kawałek piernika 93 kcal

 pierogi z kapustą 4 szt. 166 kcal 

 makowiec 1 porcja 142 kcal 

 

< powrót do listy artykułów