Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA BOGATA W ANTYOKSYDANTY

4
STY

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, antyoksydanty, zdrowie, trawienie, układ pokarmowy, polifenole dieta, antyoksydanty, zdrowie, trawienie, układ pokarmowy, polifenole

Antyoksydanty inaczej zwane przeciwutleniaczami lub polifenolami odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu zdrowia oraz prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Znajdują się głównie w owocach, warzywach i pomagają zwalczać wolne rodniki, a także chronią przed wieloma chorobami – i to nie tylko tymi związanymi z układem pokarmowym. Jaki dokładnie wpływ na nasza organizm mają antyoksydanty? Przeczytacie w dalszej części artykułu.

Nie ma wątpliwości, że dieta bogata w cenne przeciwutleniacze wzmacnia serce i chroni przed chorobami. Ponadto z przeprowadzonych badań wynika, że przeciwutleniacze skutecznie utrzymują prawidłowy poziom cholesterolu. Warto pamiętać, że wysoki poziom złego cholesterolu wiąże się z wieloma skutkami ubocznymi, które atakują m.in. układ odpornościowy, trawienny, pokarmowy i zwiększa się częstotliwość zachorowań na przewlekłe choroby.

Osoby, które na co dzień jedzą dużo owoców i warzyw bogatych w antyoksydanty mają niskie ryzyko zachorowań na choroby serca – badania sugerują, że spożywanie diety bogatej w flawonoidy roślinne może zmniejszyć ryzyko chorób serca nawet o 65 procent! Ważna informacja: aby dieta bogata w przeciwutleniacze była skuteczna,  należy ograniczyć spożywanie słodyczy, skrobi oraz niezdrowego tłuszczu, które podnoszą poziom wolnych rodników. Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Kalifornii wykazało, że produkty z wyżej wymienionych kategorii miały wysoki poziom utlenionego cholesterolu, który mógł przyczynić do wywołania takich chorób jak zawał serca. 

Jakie inne korzyści zdrowotne wynikają z diety bogatej w przeciwutleniacze?

Wolne rodniki mogą uszkodzić DNA w zdrowych komórkach, co może powodować zachorowania na nowotwory. Każdy kto spożywa więcej warzyw i owoców wzmacnia swój układ immunologiczny i zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby. Lekarze oraz specjaliści zalecają, aby jeść znacznie więcej warzyw i owoców tych czerwonych, pomarańczowych oraz żółtych, ponieważ zawierają karotenoidy – przeciwutleniacze chroniące m.in. mężczyzn przed rakiem prostaty. 

Dodatkowo antyoksydanty skutecznie spowalniają procesy starzenia, chronią przed demencją, zwyrodnieniem plamki żółtej, wzmacniają wzrok, łagodzą skutki uboczne wynikające z palenia papierosów oraz zanieczyszczeń środowiska. Które warzywa i owoce są godne uwagi? Na pewno w codziennej diecie nie powinno zabraknąć: jagód, czarnej porzeczki, pomarańczy, brokułów, tłuszczu roślinnego oraz nasion strączkowych. Przeciwutleniacze znajdują się również w winie i herbacie. 

 

< powrót do listy artykułów