Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA DLA MOCNYCH KOŚCI

14
LUT

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, osteoporoza, kości, wapń, witamina D, aktywność, ryby, dieta, osteoporoza, kości, wapń, witamina D, aktywność, ryby,

Utrzymanie mocnych kości jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie wszyscy wiedzą, że ludzki szkielet podlega procesowi rozpuszczania kości i jego przebudowy średnio co 10 lat. Organizm potrzebuje dwóch podstawowych składników odżywczych, aby utrzymać zdrowe kości – wapnia oraz witaminy D. Codzienna rekomendacja dla dziennej dawki na wapń dla dorosłego człowieka wynosi 1000 mg, a na witaminę D 15 µg. Jeśli chcesz mieć pewność, że utrzymujesz swoje kości w zdrowiu i nie chcesz zachorować na osteoporozę, obowiązkowo uwzględnij opisane poniżej produkty w swojej codziennej diecie.


Ryby takie jak łosoś oraz sardynki są bogate w wapń. Co więcej tylko 3 kawałki łososia mogą dostarczyć całą dzienną zalecaną dawkę na witaminę D. Dodatkowo są bogate w kwasy tłuszczowe omega -3, które chronią przed zachorowaniem na osteoporozę.


Zielone warzywa liściaste m.in. takie jak szpinak, cebula dymka czy brokuły są najlepszym źródłem wapnia – zwłaszcza dla osób, które nie spożywają wystarczającej ilości produktów mlecznych takich mleko, jogurt oraz sery. Tylko jedna porcja szpinaku może dostarczyć ok. 25% dziennego zapotrzebowania na wapń. Szpinak jest również bogaty w witaminę K, która pomaga w zwiększeniu gęstości mineralnej kości.

 

Jajka są znane jako doskonałe źródło białka, ale są również bogate w witaminę D. Żółtko może dostarczyć prawie 6 % witaminy D, której organizm potrzebuje każdego dnia.


Orzechy takie jak np. migdały charakteryzuje wysoka zawartość potasu, który przyczynia się do zapobiegania utraty wapnia poprzez wydalanie moczu. Orzechy włoskie znane są z bogactwa kwasów omega-3, które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania mocnych i zdrowych kości.


Garść zarówno świeżych jak i suszonych śliwek powinna być stałym elementem codziennej diety u osób cierpiących na osteoporozę. Zawierają składniki, które pomagają w absorpcji wapnia w organizmie i wzmacnianiu kości. Dodatkowo śliwki znane są z leczenia zapalenia stawów.


Jogurt jest również doskonałym źródłem witaminy D oraz wapnia czyli dwóch kluczowych składników mocnych kości. Istotne jest to, aby przy wyborze zwracać uwagę na etykietę i ilość obecnych składników odżywczych. Warto również wspomnieć o serach, które charakteryzuje wysoka zawartość wapnia.


Oprócz prawidłowo zbilansowanej diety i wyboru konkretnych produktów, istotny dla utrzymania zdrowych kości jest ruch i aktywność fizyczna. Osoby leżące w łóżku lub unieruchomione, albo te z ograniczoną aktywnością, znacznie szybciej tracą gęstość swoich kości. Przełomowe badania pokazują, że kobiety które chodzą regularnie przez m.in. cztery godziny tygodniowo, zmniejszają ryzyko złamania biodra o ok. 40%

 

 

 

< powrót do listy artykułów