Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA PRZECIWZAPALNA – ZALETY I KORZYŚCI ZDROWOTNE

23
LUT

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, stany zapalne, zapalenie jelita, choroby, przeciwutleniacze, dieta, stany zapalne, zapalenie jelita, choroby, przeciwutleniacze,

Jeśli cierpisz na schorzenia, które powodują stany zapalne w Twoim organizmie, jednym z najlepszych środków jakie możesz podjąć jest zastosowanie diety przeciwzapalnej. Polega ona na spożywaniu określonych produktów, a także unikanie innych w celu zminimalizowania objawów przewlekłych chorób zapalnych. O jakich produktach mowa? Przeczytaj koniecznie dalszą część naszego artykułu!

 

Lekarze specjaliści bardzo często podkreślają, że jeden z najlepszych środków tłumiących zapalenie  w organizmie nie jest dostępny w szafce z lekami...ale w Twojej lodówce! Większość Polaków bardzo często bagatelizuje stany zapalne, które mogą wydawać się niegroźne dla życia, jednak wiele poważnych chorób takich jak: choroby serca, układu pokarmowego, cukrzyca, zapalenie stawów, łuszczyca, astma, zapalenie okrężnicy, zapalenie jelit, nadwaga, nowotwory, depresja czy Alzheimer wiążą się z przewlekłym stanem zapalnym. 

Czym jest dieta przeciwzapalna?

Obejmuje pokarmy roślinne o dużej zawartości składników odżywczych, wiążę się przede wszystkim z unikaniem żywności przetworzonej. Ponadto ten rodzaj diety wyróżnia zwiększona ilość przeciwutleniaczy, które niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników, które mogą uszkodzić komórki i zwiększyć ryzyko zachorowań na choroby przewlekłe. Dodatkowo przeciwzapalnie działają produkty pełnoziarniste, białko pochodzenia roślinnego (fasola, orzechy), tłuste ryby, świeże zioła oraz przyprawy. Wielu lekarzu uważa, że najlepszą dietą przeciwzapalną jest znana na całym świecie dieta śródziemnomorska! Po które produkty warto sięgać?

Konkretne produkty!

 Owoce i warzywa: przebieraj w różnorodności oraz kolorach, które świadczą o zawartości zupełnie innych składników odżywczych! Badania wykazały, że liściaste warzywa (takie jak np. szpinak lub brokuł) są bogate w witaminę K – substancję, która łagodzi stany zapalne. Z owoców zaleca się spożywanie tych fioletowych w tym jeżyn oraz jagód, które charakteryzuje wysoka zawartość antyoksydantów. 

Pełnoziarniste płatki owsiane, brązowy ryż, pełnoziarnisty chleb i inne nierafinowane produkty mają dużą zawartość błonnika, który może również pomóc w łagodzeniu stanów zapalnych w organizmie. Warto również wspomnieć o strączkach – np. fasola jest również bogata w błonnik oraz w inne substancje przeciwzapalne.

Orzechy, awokado, oliwa z oliwek – są doskonałym źródłem zdrowego tłuszczu, zawierają cenne kwasy, które działają przeciwzapalnie, a także wzmacniają organizm. Przy okazji warto wspomnieć o regularnym spożywaniu ryb takich jak łosoś, tuńczyk oraz sardynki, które zawierają dużo cennych kwasów  omega-3. 

Zioła i przyprawy zawierają mnóstwo cennych przeciwutleniaczy oraz innych substancji, które zmniejszają stany zapalne i hamują rozwój niektórych chorób. Wpływają również korzystnie na układ odpornościowy.

Nasuwa się pytanie: których produktów należy unikać? Do tych głównych produktów, które nie powinny znaleźć się w codziennej diecie zalicza się żywność przetworzoną,  potrawy smażone, tłuste mięso, gazowane oraz słodkie napoje, przetworzone wyroby cukiernicze, a także niezdrowe tłuszcze trans takie jak margaryna czy olej palmowy. 

 

< powrót do listy artykułów