Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

ZESPÓŁ JELITA DRAŻLIWEGO, CZYLI CO MOGĘ JEŚĆ?

28
LUT

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław zespół jelita drażliwego, dieta, zaparcia, wzdęcia, ibs, trawienie, gluten, dieta eliminacyjna zespół jelita drażliwego, dieta, zaparcia, wzdęcia, ibs, trawienie, gluten, dieta eliminacyjna

Wielu Polaków cierpiących na chorobę jaką jest zespół jelita drażliwego ( inaczej nazywany irritable bowel syndrome, w skrócie określany jako IBS) nie może jeść różnych pokarmów z powodu nieprzyjemnego sposobu reagowania na nie przez organizm.  

 

Zespół jelita drażliwego charakteryzuje się przede wszystkim dramatycznymi zmianami w wypróżnianiu. Niektórzy ludzie mają biegunkę, inni cierpią na zaparcia. Skurcze i bóle brzucha mogą sprawić, że codzienne czynności stają się nie do zniesienia. Jeśli cierpisz na IBS bardzo ważna jest nie tylko stała konsultacja medyczna, ale również prawidłowo zbilansowana dieta złożona z różnorodnych posiłków. Ważne jest, aby Twój codzienny jadłospis był bogaty w błonnik, zawierał produkty o niskiej zawartości tłuszczu i był bogaty w owoce i warzywa. Kluczem jest dopasowanie odpowiedniego planu żywienia do siebie, tzn. mając na uwadze wszystkie objawy oraz reakcje organizmu na pewne grupy produktów. To co pomaga innymi, niekoniecznie może działać pozytywnie na inne osoby. 

 

Warto zaznaczyć, że z biegiem czasu po przeprowadzeniu wielu badań, zarówno lekarze jak i dietetycy oraz ich pacjenci zdefiniowali niektóre produkty oraz składniki, które mogą zarówno pomóc w zespole jelita drażliwego, ale również mogą potęgować objawy tego zaburzenia. I tak zaleca się spożywanie diety wysokobłonnikowej, która jest niezbędna przy problemach z wypróżnianiem (częsty objaw przy IBS). Przeciętny dorosły Polak powinien spożywać od 20 do 35 g błonnika dziennie. Produkty bogate w błonnik takie jak owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste skutecznie zapobiegają zaparciom. Niektórzy jednak w zespole jelita drażliwego, przy spożyciu większej ilości błonnika skarżą się na wzdęcia. W takiej sytuacji warto skoncentrować się na błonniku rozpuszczalnym znajdującym się w owocach i warzywach (jabłka, jagody, marchew, płatki owsiane, ogórki, seler ) z pominięciem produktów pełnoziarnistych oraz tych, które zawierają błonnik rozpuszczalny (ziarna, orzechy, brokuł, kapusta).

 

Z badań naukowych wynika również, że gluten(rodzaj białka) może uszkadzać jelita wielu osobom. Niektórzy z nadwrażliwością lub nietolerancją glutenu cierpią również na IBS. W takich przypadkach dieta bezglutenowa może mieć wpływa na polepszenie i funkcjonowanie jelit oraz układu trawiennego.  Od czego zacząć? Warto wyeliminować z codziennej diety pszenicę, jęczmień, żyto, a także owies, aby sprawdzić czy problemy żołądkowo – jelitowe ulegają zmniejszeniu. Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez chleba czy makaronu – bez problemu znajdziesz  takie produkty w sklepach ze zdrową żywnością tylko, że w wersji bezglutenowej. Innym sprawdzonym sposobem będzie zastosowanie diety eliminacyjnej, która polega na unikaniu pewnych pokarmów przez dłuższy czas, aby dokładnie sprawdzić reakcję organizmu. Międzynarodowo fundacja zaburzeń żołądkowo – jelitowych zaleca przede wszystkim wyeliminowanie kawy, czekolady, błonnika rozpuszczalnego i orzechów, które wpływają bardzo niekorzystnie na trawinie przy zespole jelita drażliwego. 

 

Dieta o niskiej zawartości tłuszczu może również polepszyć stan zdrowia przy problemach z trawieniem i chorobach związanych z jelitami. Produkty wysokotłuszczowe nie zawierają prawie wcale błonnika, co może wywoływać zaparcia, a także biegunkę. Zamiast jeść smażone potrawy lub produkty pochodzenia zwierzęcego, warto sięgać po chude, gotowane lub duszone mięso, owoce, warzywa, ziarna, niskotłuszczowe produkty mleczne. 

 

< powrót do listy artykułów