Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

WARZYWO MIESIĄCA: JARMUŻ

11
MAR

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław jarmuż, przeciwutleniacze, dieta, zdrowie, trawienie, metabolizm jarmuż, przeciwutleniacze, dieta, zdrowie, trawienie, metabolizm

Powszechnie wiadomo, że jarmuż jest królem wśród zielonych warzyw. Jest jedną z najzdrowszych i pożywnych roślin. Jarmuż zawiera bardzo dużo rozmaitych dobroczynnych związków, które wykazują właściwości lecznice. O których mowa? Tego dowiecie się w dalszej części artykułu. 

Jarmuż jest popularnym warzywem pochodzącym z rodzin kapustnych takich jak brokuły, kalafior czy brukselka. Najbardziej znaną odmianą jest ta z zielonymi, kręconymi liśćmi oraz twardą, włóknistą łodygą. To co wyróżnia to zielone warzywa to obecność cennych składników odżywczych. W tej roślinie znajdują się pokłady witaminy A, K, C, B6, manganu, wapnia, miedzi, potasu, magnezu, żelaza i fosforu. Biorąc pod uwagę niezwykle niską kaloryczność tego warzywa, a sporą liczbę wartości odżywczych – jarmuż jest doskonałym sposobem na utrzymanie prawidłowej wagi i uzupełnienie niezbędnych składników w codziennej diecie. Z przeprowadzonych badań wynika również, że regularne spożywanie jarmużu wpływa korzystnie na przemianę materii oraz prawidłową pracę układu trawiennego. Jarmuż skutecznie walczy z zaparciami i ułatwia wypróżnianie. 

Jarmuż zawiera również dwa potężne przeciwutleniacze takie jak kwercetyna i kemferol, które pomagają przeciwdziałać uszkodzeniom spowodowanym przez negatywne działanie wolnych rodników w organizmie. Uważa się, że tzw. uszkodzenia oksydacyjne są jedną z głównych przyczyn zachorowań na choroby przewlekłe oraz przyspieszających procesy starzenia się. Inne badania wykazują, że kwercetyna i kemferol skutecznie obniżają ciśnienie krwi, działają przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, a nawet antydepresyjnie! Jarmuż to również sprawdzone remedium na skuteczną regulację poziomu cholesterolu. 

Sporo naukowych badań wykazuje również, że warzywa kapustne i w tym jarmuż, mogą znacząco obniżać ryzyko zachorowań na niektóre nowotwory, dzięki obecności związków takich jak np. sulforafan, które mogą zwalczać powstawanie nowotworów na poziomie molekularnym. 

Inną zaletą tego warzywa jest obecność minerałów, które często nie są uzupełniane w codziennej diecie. Jarmuż jest doskonałym źródłem wapnia, który jest bardzo ważny dla utrzymania zdrowych kości i odgrywa ważną rolę przy prawidłowym funkcjonowaniu komórek. Jest również doskonałym źródłem magnezu, który wspiera prawidłową pracę serca. Jarmuż zawiera również sporo potasu, który pomaga utrzymać odpowiedni poziom elektrolitów w organizmie oraz ma wpływ na prawidłowy poziom ciśnienia krwi. 

Jarmuż jest bogaty w luteinę i zeaksantynę – potężne substancje, które chronią oczy i zmniejszają ryzyko zachorowań na zaćmę czy zwyrodnienie plamki żółtej. 

Jarmuż zajmuje wysoką pozycję w większości diet odchudzających ze względu na niską kaloryczność oraz wysoką zawartość wody. Istnieje wiele prostych sposób na włączenie tego cudownego warzywa do swojej codziennej diety: jarmuż nadaje się idealnie do sałatek, sprawdza się również jako składnik wielu zup, koktajli, a najbardziej popularne na całym świecie są czipsy z jarmużu, które zostały uznane za najzdrowszą przekąskę. 

< powrót do listy artykułów