Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

DIETA NISKOWĘGLOWODANOWA SPOSOBEM NA ODCHUDZANIE

27
CZE

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław dieta, odchudzanie, metabolizm, tłuszcze, cukier, dieta ketogenna, keto dieta, odchudzanie, metabolizm, tłuszcze, cukier, dieta ketogenna, keto

W przeciwieństwie do wielu modnych diet eliminacyjnych, które niekiedy brzmią jak  długoterminowe i nierealne diety zakończone późnym sukcesem, dieta ketogeniczna lub inaczej zwana ketogenną była praktykowana przez ponad dziewięć dekad i opiera się na solidnym zrozumieniu fizjologii człowieka i nauk o żywieniu. Czy rzeczywiście ten plan żywieniowy wpływa korzystnie na funkcjonowanie układu pokarmowego i sprzyja redukcji? Zapraszamy do lektury! 

 

Na czym to polega?

Zamiast skupiać się na liczeniu kalorii, ograniczaniu wielkości porcji, stosowaniu ekstremalnych ćwiczeń lub zwiększać silną wolę, dieta ketogeniczna o niskiej zawartości węglowodanów przyjmuje zupełnie inne podejście do utraty wagi, poprawy metabolizmu oraz ogólnej poprawy zdrowia. Z czego wynika nazwa tej diety? Z faktu, że organizm wytwarza małe cząsteczki paliwa zwane „ketonami”. Jest to alternatywne paliwo dla organizmu, stosowane w przypadku np. niedoboru cukru we krwi (glukozy). 

Ketony są produkowane w momencie spożywania bardzo małej ilości węglowodanów (tych, które są szybko rozkładane na cukier we krwi) i tylko umiarkowanych ilości białka (nadmiar białka można również przekształcić w cukier we krwi). Ważna informacja: ketony wytwarzane są w wątrobie z tłuszczu, następnie są wykorzystywane jako paliwo w całym ciele, w tym i mózgu.

Na diecie ketogenicznej całe ciało koncentruje się na pobieraniu tłuszczu. Poziom insuliny staje się bardzo niski, a spalanie tłuszczu znacząco wzrasta. Jest to sprawdzone rozwiązanie w przypadku, gdy kluczowe jest zrzucenie nadmiernej wagi. W przypadku diety niskowęglowodanowej zauważalne są też inne korzyści takie jak: uczucie mniejszego głodu, stały dopływ energii, poprawa czujności oraz koncentracji. 

 

Kto nie może być na tej diecie?

Dieta ketonowa zaliczana jest do grupy diet bezpiecznych, ale istnieją 3 aspekty, które wymagają szczególnej uwagi i rozważania. Jeśli bierzesz leki na cukrzycę np. insulinę lub  na co dzień zażywasz leki na wysokie ciśnienie albo jesteś w ciąży – przed wdrożeniem tej diety koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który pomoże zaplanować idealny plan żywieniowy. 

 

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Każda dieta opiera się o wybór konkretnych produktów, dlatego nasuwa się pytanie: jak wyglądają keto posiłki? Oto kilka przykładów wysokotłuszczowej żywności o niskiej zawartości węglowodanów, które należy spożywać podczas stosowania tej diety. 

Posiłki ketonowe powinny zawierać duże ilości zdrowych tłuszczy, które stanowią 80 % wszystkich kalorii! Do głównych produktów należą: oliwa z oliwek, olej kokosowy, orzechy, nasiona, awokado. Dlaczego tłuszcze są tak ważne w tej diecie? Zapewniają energię, zmniejszają głód, łagodzą osłabienie i zmęczenie. Jak w każdym planie żywieniowym, nie może zabraknąć warzyw i tak zaleca się spożywanie brokułów, wszystkich rodzajów zielonych warzyw, szparagów, ogórków, a także cukinii. 

W bardzo umiarkowanej ilości można spożywać pokarmy bogate w białko takie jak chudy drób, jajka z wolnego wybiegu, chude ryby, a także wybrane produkty mleczne. W diecie ketogennej zaleca się ograniczenie spożycia owoców, przetworzonych produktów, słodkich napoi o wysokiej zawartości cukru i wiele innych wysokowęglowodanowych produktów, które są źródłem pustych kalorii. 

 

foto: pinterest.com 

 

< powrót do listy artykułów