Najlepsi lekarze od USG i Gastroskopii we Wrocławiu.

LETNIE POŻYWIENIE

29
LIP

Lekarz Wrocław Lekarz Wrocław lato, jedzenie, odwodnienie, owoce, warzywa, woda, lato, jedzenie, odwodnienie, owoce, warzywa, woda,

Lato to nie tylko czas, kiedy wymieniamy swoją garderobę. To także moment, w którym Twój organizm reaguje inaczej na wysoką temperaturę, jest bardziej narażony na odwodnienie, utratę cennych witamin i minerałów, a także  szkodliwe działanie promieni słonecznych.  Lekarza alarmują, że podczas tej słonecznej pory roku powinniśmy szczególnie dbać o to co jemy i wybierać takie produkty, które będą odpowiednio nawadniać organizm i nie będą obciążać układu trawiennego. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, które produkty warto uwzględnić w swoim letnim menu!

 

Kolorowe warzywa takie jak pomidory oraz papryka zawierają szereg zdrowych substancji (np. likopen, witaminę A oraz C), które skutecznie chronią Twój organizm przed wieloma chorobami przewlekłymi i są świetnymi składnikami wielu smacznych dań. Warto wybierać te dobrze ukształtowane, świeże, kolorowe oraz pachnące. Przechowuj je zawsze w temperaturze pokojowej. Możesz z nich przygotować smaczne zupy - kremy, dodawać do sałatek, a pieczona papryka jest idealnym dodatkiem do dań głównych.

Jagody, maliny, truskawki oraz jeżyny są smaczne i zdrowe oraz zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy, które zapobiegają uszkodzeniom komórek. Są również doskonałym źródłem błonnika - dzięki temu latem zadbasz o swoje jelita oraz układ trawienny. Dodatkowo są niskokaloryczne, dlatego możesz je spożywać bez ograniczeń. Wybierając te owoce możesz z nich przygotować nie tylko pożywne śniadanie ( płatki ze świeżymi owocami lub naleśniki), ale również lekkie i zdrowe sałatki - np. wymieszaj świeże jagody ze szpinakiem i zieloną sałatą! Nie ma lepszego sposoby na rozpoczęcie dnia, od pożywnego i lekkiego śniadania. 

Jogurt i inne niskotłuszczowe produkty mleczne są doskonałymi źródłami wapnia i białka. Mogą również pomóc w utrzymaniu prawidłowej wagi, nie powodują uczucia ciężkości, dodatkowo wzmacniają kości. Badania wskazują, że dieta pozbawiona produktów mlecznych może powodować problemy zdrowotne związane z układem pokarmowym. Potrawy przygotowane głównie w oparciu o jogurt lub sery z dodatkiem świeżych warzyw i owoców są podstawą letniego menu!

Arbuz to letni bohater nawadniania organizmu, a płyny są dokładnie tym, czego potrzebujesz w czasie upałów. Wysoka zawartość wody w arbuzie zapewnie skutecznie nawodnienie oraz chłód. Wysoka zawartość wody może również ograniczyć odczuwanie głodu. Arbuz zawiera również substancje, które chronią komórki skóry przed uszkodzeniem wywołanym przez promienie słoneczne. 

Latem zaleca się ograniczenie spożywania mięsa, które może obciążyć układ trawienny, a także w trakcie wysokich temperatur może powodować senność i osłabienie. W diecie wegetariańskiej fasola jest doskonałym substytutem mięsa. Te niewielkich rozmiarów ziarna, są sprawdzonym  źródłem białka i wypełnione błonnikiem. Biała fasola, czerwona lub ciecierzyca, albo soczewica idealnie nadają się do sałatek, zup, gulaszy, makaronów czy dań z ryżem. 

Wysokie temperatury powodują, że jesteśmy bardziej narażeni na utratę potasu (poprzez nagminne pocenie się), dlatego w swojej codziennej, letniej diecie nie powinno zabraknąć owoców, które są bogate w ten cenny minerał. Mango to wielofunkcyjny owoc, który sam w sobie jest bardzo smaczny, ale może również być dodatkiem do wielu dań oraz głównym składnikiem pożywnych koktajli. Oprócz cennego potasu zawiera również witaminę A i C i jest przy tym niskokaloryczne. 

Latem nie można również zapominać o słodkiej i pożywnej kukurydzy, która zawiera dwa potężne przeciwutleniacze - zeaksantynę i luteinę, które działają jak naturalne okulary przeciwsłoneczne. Te same antyoksydanty mogą również pomóc w zmniejszeniu ryzyka rozwoju zwyrodnienia, jakim jest plamka żółta, główna przyczyna niedowidzenia u starszych osób. 

Warto również zadbać o różnorodne napoje, ponieważ regularne picie jest kluczem do utrzymania dobrej kondycji i zdrowia w czasie upałów. Oprócz wody zaleca się również picie kawy, która skutecznie…wychładza organizm! Co więcej, wypicie jednej filiżanki kawy dziennie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka skóry. W jednym badaniu, przeprowadzonym na ponad 93 tys. kobiet i opublikowanym przez European Journal of Cancer Prevention wyszło, że te osoby zmniejszyły ryzyko zachorowania na czerniaka nawet o 10 % !

Alternatywą dla kawy może być picie mrożonej herbaty, która działa bardzo orzeźwiająco. Dodatkowo picie herbaty wiąże się z wieloma korzyściami zdrowotnymi. Badania pokazują, że jej regularne picie może uchronić przed Alzhaimerem, cukrzycą, a także wzmocnić dziąsła czy zadbać o prawidłowy poziom cukru we krwi - to wszystko zawdzięczamy dzięki wysokiej zawartości flawonoidów roślinnych. 

Jeśli chcesz czuć się komfortowo latem, postaraj się ograniczyć spożywanie słodyczy, lodów, częstego jedzenia grillowanego smażonego mięsa, alkoholu, a nawet ostrych przypraw, które mogą wywołać uczucie ciężkości, przegrzania, a nawet sprawić, że będziesz odwodniony. 

< powrót do listy artykułów